Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Grottor med lemoncurd och marängtopp!

Av Ann-Sofie - 10 april 2013 10:30

Idag är det min och mitt Ps 3e bröllopsdag! Helt otroligt att tre år kan gå så fort och vad mycket vi hunnit med sen...fått två underbara små pojkar, flyttat till hus och lärt oss att man faktiskt funkar i vardagen trots sömnbrist! Hursomhelst så firade våra pojkar oss genom att ge oss en härlig natts sömn! Ett par avbrott av den lille men vi somnade snart om så det gjorde inte så mycket...Så stort tack till världens finaste små prinsar! Och igår kväll hade mannen fixat barnvakt ett par timmar på kvällen så vi kunde gå ut och äta bara han och jag, vilken lyx! Så härligt att få göra något på tu man hand igen då det väl var ca nio månader sedan sist eftersom åtminstone lille F hängt med oss mest hela tiden! Kanske var det bus-stunden med faster T som tog musten ur killarna så de sov som stockar inatt?


Jag har nu njutit en stund av ensamheten, fikat och läst GP medans F sovit sin morgonlur. Perfekt med nåt gott då jag idag både har något att fira och behöver lite tröst eftersom jag verkar ha drabbats av nageltrång på stortån. Promenaden till dagis med B i morse var inte skön....men utan skor hemma nu känns det helt ok plus att min mamma är världsbäst och har fixat en tid hos fotvårdstanten redan imorgon! Topp!! Bakade så fantastiskt goda små grottor igår med lemoncurd och toppade med lite maräng och tänkte därför dela med mig av receptet. Dessa är verkligen något för alla som älskar citronmarängpaj fast i lite annat format och väldigt lättbakat!! Malin M se hit!!


 


Jag använde färdig lemoncurd för att snabba på och förenkla bakandet lite. Tycker dock att hemgjord är snäppet godare men har dock hittat en curd i affären som jag tycker är riktigt god och som jag använde i dessa kakor.


 


Här kommer receptet:


Citrongrottor med marängtopp


Receptet har modifierats en del mig men ursprungsreceptet kommer från Arla och gäller för ca 24 normalstora kakor. Jag gjorde dock 30 st mindre.

 

200 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

4 dl vetemjöl

1 dl marsánpulver

1 tsk bakpulver


Fyllning:

ca 1 dl lemoncurd


Maräng:

2 äggvitor

1 dl socker


Sätt ugnen på 175°. Kör smör och socker i matberedaren poröst. Blanda sedan i de torra ingredienserna kör till en slät deg. Om den blir lite torr blanda i lite mer smör. Forma degen till bollar och lägg i muffinsformar. Gör en fördjupning i varje boll. Klicka i lemoncurd. Grädda i mitten av ugnen 10 min.


Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret och vispa till en fast maräng. Ta ut citrongrottorna och spritsa en klick maräng på varje kaka. Grädda i ytterligare ca 10 min.


Färdigt, Njut med en kopp kaffe eller thé!


 


Tips! Om någon funderar på att bjuda in  till Afternoon tea så tror jag detta är den perfekta kakan att bjuda på.


Ha en fortsatt bra dag och lycka till med baket!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards