Direktlänk till inlägg 14 september 2014

Födelsedagsfest a la Desperate housewives!

Av Ann-Sofie - 14 september 2014 10:08

Det är verkligen inte varje dag jag får klä upp mig och gå på fest men plötsligt så händer det! Då gäller det att ta vara på tillfället. Min fina vän L hade ordnat en härlig födelsedagsfest med ett lite ovanligt tema "Desperate housewives" vilket passade bra då hon bara bjudit just desperate housewives (!?) eller?  Hursomhelt var det fantastikt bra fixat och genomtänkt med en god buffé och superfint dekorerat. Inte varje dag man blir välkomnad och fotad på röda mattan!


                                


En födelsedagspresent till denna tjej måste vara lite glammig tycker jag så det fick bli en fantastiskt fin (och god hoppas jag!) flaska champagne som var designad av vår duktiga svenska designer Ida Sjöstedt. Till detta passade jag på att baka fina små parmesankex. Framöver kommer jag vara föräldraledig och vara hemma med mina små killar på måndagar och i måndags, som var första dagen hemma, passade jag och min stora kille på att baka dessa kex när lillebror sov middag. Förutom detta blev det även ett tandläkarbesök och i övrigt bara myste vi hemma tillsammans. Helt underbart!


 


Kakorna blev jättegoda så här kommer receptet. Om man vill kan man även lägga ihop två och två och fylla dem med någon typ färskoströra och kanske toppa med en bit rökt lax men jag tyckte de är godast naturella tillsammans med ett glas champagne!


Parmesankex

Recept från boken Fest med systrarna von Sydow.

ca 15 st


100g rumsvarmt smör

1 msk rårörsocker

1½ dl riven färsk parmesan

2½ dl vetemjöl

några kvistar persilja, timjan eller dill

1 äggvita


Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ost och mjöl, blanda ihop till en smulig deg. Rulla degen till en längd. Ca 3-4 cm i diametern. Plasta in degrullen och låt vila ca 30 min i kylen. Värm ugnen till 175 g. Skär upp degen i max ½ cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla kakorna tunt med äggvita och fäst ett valfritt litet blad elelr kvist.


Grädda mitt i ugnen cira 8-10 min och låt svalna på plåten.


  
Denna helg och vecka har idag avslutats med ett brunchbesök på Stora Holms säteri (Rekommenderas varmt!!) följt av en god middag tillsammans med nära & kära. Kvällen avrundas nu med lite valvaka. Och ja hur skall detta sluta? Känns tyvärr som att vi går en väldigt osäker framtid till mötes.

 
 
Tove

Tove

14 september 2014 23:00

Så gott det lät med Parmesankex! Och härligt att få gå på fest! Ses snart på nästa fest! Kanske jag kan komma på fredageftermiddag/kväll så fixar vi något tillsammans att ta med? Många kramar!

http://tovemotivationskes.blogg.se

Ann-Sofie

15 september 2014 13:40

Hej där!

Självklart tär du välkommen på bakkväll! Två förslag om du inte har något eget; citronmarängcheesecake eller key lime pie? Välj du så skaffar jag ingredienser.

Kram

Förresten vi är på simskola mellan 16-18 så kom antingen hem till oss efter 18 eller möt upp oss på simskolan! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards