Direktlänk till inlägg 22 december 2014

God Jul!

Av Ann-Sofie - 22 december 2014 07:00

Sådär ja nu närmar sig doppareda'n med stormsteg. Jobbar dock in i det sista men sedan skall det blir riktigt skönt med lite ledigt över julhelgen. Igår var det julstuga hemma och vi klädde granen. lekte med julkrubban, samlade mossa och kottar i skogen (och hittade även tre kantareller!) och kokade julgodis. Inte helt barnvänligt med varm kolasmet så detta fixade jag själv. Blev väldigt mumsigt och inga avancerade ingredienser krävdes. Använde dock en mycket bra pryl som jag köpte för ett tag sedan men inte hunnit testa förrän nu. En slev med inbyggd termometer. Perfekt att ha hemma när man gör julgodis. Googlade recept och fastande för detta recept från Monica Eisenmann. Älskar den salta kontrasten till söt kola eller choklad.


 


VANILJSMÖRKOLA MED HAVSSALT

ca 20 kolor
2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl strösocker
50 g smör
1 tsk vaniljsocker
ca 1 tsk havsalt (flingsalt)

Olja en liten form.

Blanda alla ingredienser förutom vaniljsocker och salt i en kastrull. Koka upp och låt sedan sjuda över medelstark värme till 125 grader för mjuka kolor och 132 grader för hårda kolor. (jag stannade någonstans i mitten och kolorna blev perfekta enligt mitt tycke, inte för mjuka och inte för hårda)  Rör om då och då. Ta av från värmen och tillsätt vaniljsocker (jag använde vaniljpulver). Smula saltet till lite mindre flagor och häll ner i kolan – utan att röra om.

Häll upp kolasmeten i formen (insmord med olja eller klädd med bakplåtspapper) och låt stelna. Klipp eller skär sedan kolan i små munsbitar. Vira in kolorna i utslätade muffinsformar med fint mönster. Smidigt och snyggt!!


 


Och med detta sista inlägget före jul så vill jag bara önska 

Er alla en riktigt God Jul från Oss alla till Er alla!!


 

 
 
Ingen bild

mammiskafferep

23 december 2014 07:03

Hej igen! flera har frågat vart man köpa termometern och jag hittade den på Claes Ohlsson. vet dock att de även säljer en liknande på Ica maxi.

lycka till med baket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards