Direktlänk till inlägg 8 maj 2015

Hej och Tack!

Av Ann-Sofie - 8 maj 2015 18:00

I onsdags sa jag hej då till mina kollegor på Volvo truck center och byter nu bana inom Volvo. Efter en rolig tid hos dealern där jag har jobbat med ekonomi och logistik på försäljningavdelningen har jag nu valt att gå tillbaks inåt organisationen och kommer istället jobba globalt med kostnader relaterade till eftermarknaden.


Jag gillar ju att baka såväl som att äta goda bakverk och bjöd därför mina gamla jobbarkompisar på en fika innan jag slutade och dukade fram Toscakaka, Mascarponekräm och fruktsallad på mango och jordgubbar. Tack mamma utan din hjälp i måndags hade det inte blivit någon fika....!!! 


Receptet på Toscakakan kommer från en gammal bakbok och är superpedagogisk så det kommer nedan i inscannad version med väldigt tydliga instruktioner...


Toscakaka

 


  

OBS! Ett tips är att köpa redan skalad mandel så slipper man ett moment med att ta bort skalet från mandeln. Ytterligare ett tips är att använda margarin istället för smör till denna tårtbotten då jag tycker den blir lite ”lättare”.  I glasyren skall det dock vara riktigt smör!!!

Mascarponekärmen är god till det mesta och perfekt tillbehör till fruktsallad. Går säkert även att ha som fyllning i tårtor och andra bakverk.


Mascarponekräm

250g Mascarponeost

4 msk Florsocker

½ tsk vaniljpulver alt. 1 tsk vaniljsocker

3 dl vispad grädde.


Blanda ihop Mascarponeost med sockret till en slät kräm. Blanda sedan försiktigt ihop denna med vispad grädde. Voila!


 

Fick ett häftigt och väldoftande citronträd från mina fina kollegor. Blomskötsel är tyvärr inte min grej men jag skall verkligen göra mitt yttersta!! Förhoppningsvis kan jag baka en citronkaka med hemmaodlade citroner i sommar....


 


Trevlig helg önskar jag Er alla och efter en händelserik veckan skall det bli härligt att ikväll få sjunka ner i soffan!                        Blir nog Rosé i glaset....





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards